Kara Tahta (Chalkboard)


(This post could be read in English, as well - at the bottom of this page.) 


Çocukluğunuzdan beri sizi en çok etkileyen şeylerden biri değil mi kara tahta? Sıcak bir anısı, ya da uyandırdığı bir heyecan yok mu? Daha önce hiç kullanılmamış bir tebeşiri elinize almak sizi mutlu eder mi? 

Eğer bu sorulara yanıtınız evet ise, bu yazıyı okumalı ve bu fikri siz de kesinlikle denemelisiniz. Babam ben küçükken, yani ilkokuldayken, basmalı kalemlerin arkalarını çıkarıp duvarlara tahtaya yazar gibi yazdığımı görünce, bana bir kara tahta yaptırmıştı. O kara tahtayı alınca hiçbir şeye sevinmediğim kadar çok sevinmiştim. Bunu söylemek biraz tuhaf, ama ben o tahtayı üniversiteyi hatta yüksek lisansı bitirene kadar kullandım. Çalışma masamın yanında dururdu, ve ben kafama bir şey takıldığında hesabını orada yapıverirdim, unutmamam gereken notları oraya alırdım. Yani, evde en aktif kullandığım şeylerden biriydi. Şimdilerde annemlere giden minikler hala kullanıyorlar o tahtayı. 

Kara tahtanın benim için ne kadar önemli bir şey olduğunu anlatırken, gözlerimin ışıldadığını fark ettim. Sonra bir yapı markete gidip iki tahta mukavva kestirdim. Büyük olan 70x110, diğeri 40x80. Bir de kara tahta boyası aldım (linkteki boyayı aldım, ama çok fazla çeşit var). Canım babam kara tahta meselesine el attı yine, tahtaları o bizim için boyadı. 


Tahtalar kuruduktan sonra her tarafını beyaz tebeşirin yan yüzeyi ile çizip, nemli bezle temizledikten sonra duvara çiviledik. Bu boyutlardaki tahtaların iki kat boyanması için yaklaşık 250 ml boyanın yarısını kullandık, hatta artanla kavanoz kapaklarını bile boyadım. Yatay erzak çekmeceleri için üzerine içinde ne olduğunu yazmak iyi fikir... 

Tahtanın önüne bir sehpa, iki ufak sandalye/koltuk ile harika bir çocuk köşesi yaratılabilir. Bizimkiler bu ara ara öğünlerini, ve ailece bir arada olmadığımız akşam yemeklerini bu masada yiyorlar. Bu masada tahta ile uğraşıyor, ya da resim yapıyor, hamurla oynuyorlar. 

Dikey tahta da benim için harika bir oyuncak oldu, hatırlamam gereken şeyleri/alışveriş listelerini/ya da iletmem gereken notları buraya yazabiliyorum. 

Kara tahta temizliği için iyi sıkılmış nemli bir sünger yeterli. Silerken sirkeli su kullanabilirsiniz. Islak yüzeye tebeşir ile yazmak kalıcı izler kalmasına sebep olabilir, ayrıca, uzun süre tahtayı temizlemeden bırakmak da iyi bir fikir olmayabilir. 

Bu işin tek kötü yanı, tahtanın hiçbir zaman silindiğinde tamamen simsiyah ve tertemiz olmaması... Ama, neyse ki bu benim için büyük bir sorun değil :)

----

Is chalkboard is one of the things that attracts you much since your childhood? Is there a warm memory in your mind, or a thrill related to chalkboard? Would you like to hold a brand new chalkboard in your hand? 

If your answer is yes, then your should read that post and you should definitely try this DIY project. When I was in primary school, I used to act like writing over walls with the back of a pen, acting like writing on a chalkboard. My father had seen that, and he made a great surprise to me. He brought a chalkboard one day. Nothing could make me feel happier, I reaallyy liked that chalkboard!!  It is awkward to admit, but I used that chalkboard since I graduated from the master program. It used to stay next to my desk, and when there is something I cannot figure out on paper, I used to have another perspective and continue to work on that on chalkboard. I used to write my 2 DO LIST on the chalkboard, as well. It was one of the things I used the most at home. Now our little ones still use that chalkboard when they visit grandma.

I was talking about how important chalkboard was for me once upon a time and I realized that my eyes sparkled. Then  I had two wall boards cut in a construct,ion market. The sizes are 70x110 and 40x80. I also bought a chalkboard paint (I did not buy the paint in this link, but there many similar paints). My dear grandpa came and again was successfully managed the chalkboard issue. He painted the boards for us. 

When they were dry, for conditioning, I covered all of the board through painting with the side of a chalk and then cleaning with a damp cloth and then we hung them on the wall by nailing. We approximately used 100-150 ml paint to have two coats per each board. The rest of the paint is used for jar lids. The best use could be for drawers full of jars.

A great children meeting activity point could be created through having  small table and two chairs in front of the table. Our little ones have snacks or meals without the whole family at that table these days. They write on the board, paint on paper or play with dough here.

The other small chalkboard is also a great toy for me. I write my messages or grocery lists on that one.

While cleaning you may use a soft damp sponge. You may use water with vinegar, too. You should not write on damp board with chalk or you should not leave the board without cleaning for too long.

The bad part of having that board is that, it is never completely cleaned black smooth surface once you started using that. However, it is not a big issue for me :) 

Yorumlar

Popüler Yayınlar